تاریخ حضوری شدن مدارس و دانشگاه ها در سال ۱۴۰۱

طبق آخرین دستورالعمل وزارت علوم و بر اساس هماهنگی های انجام گرفته با ستاد مبارزه با کرونا، در نهایت تصمیم بر حضوری شدن مراکز آموزشی کشور اعم از مدارس و دانشگاه ها از ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ گرفته شده  و تمامی افراد از این تاریخ ملزم به شرکت جلسات آموزشی به صورت حضوری و طبق پروتکل های مشخص شده خواهند بود.

در این میان به منظور پیش گیری از همه گیری ویروس کرونا، شرایط مشخصی برای مدارس کشور اعلام شده که اطلاعات تکمیلی مربوط به آن در قالب دستورالعمل توسط مراکز آموزشی به دانش آموختگان در ابتدای سال جاری ارائه خواهد گردید.

لازم به ذکر است، دانشگاه ها نیز از این قاعده مستثنی نبوده و کلاس های درسی داوطلبان دانشگاه های آزاد، سراسری، پیام نور و غیرانتفاعی از تاریخ ۱۴ فروردین به صورت حضوری پیگیری می شود.

از این رو کلیه دانشگاه ها موظف اند بر اساس شرایط و امکانات خود، بسترهای لازم برای شرکت آموزش فیزیکی و برگزاری حضوری امتحانات را فراهم آورند.

شرط بازگشایی مدارس در سال ۱۴۰۱

همانطور که اشاره کردیم، با توجه به کاهش آمار شیوع بیکاری کرونا در کشور و واکسینه شدن تعداد زیادی از محصلین، تمامی دانش آموختگانی که در مراکز آموزشی تحت نظارت وزارت علوم و وزارت بهداشت و موسسات غیر انتفاعی در حال تحصیل هستند، می بایست از ابتدای سال ۱۴۰۱ به صورت حضوری در کلاس های درسی خود حضور پیدا کنند.

تزریق هر دو دوز واکسن، اصلی ترین شرط شرکت دانش آموزان در کلاس های حضوری مدارس بوده و محصلان برای این منظور باید کارت واکسن و یا برگه تاییدیه سلامت خود را (طبق اعلام مرکز آموزشی) به همراه داشته باشند.

زمان بازگشایی دانشگاه ها در سال ۱۴۰۱

بر اساس اخبار منتشر شده توسط معاونت وزارت علوم، تصمیم گیری در خصوص نحوه بازگشایی دانشگاه ها در نیمسال دوم تحصیلی ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱ تمامی کلاس ها و فرآیندهای آموزشی دانشگاه های سراسری، پیام نور، دانشگاه آزاد اسلامی، غیرانتفاعی و پردیس در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

بر این اساس، برگزاری الکترونیکی کلاس ها و همچنین کلیه فرایند های آموزشی در بستر پلتفرم های مجازی متوقف شده و تمامی داوطلبان ملزم هستند طبق برنامه ارائه شده با در دست داشتن کارت واکسن نسبت به حضور در جلسات درسی خود اقدام کنند.

لازم به ذکر است علاوه بر موارد ذکر شده، دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه ای نیز از جمله این دانشگاه‌ ها به شمار می روند و طبق آخرین اخبار کلاس ها و امتحانات خود را از ابتدای سال ۱۴۰۱ به صورت حضوری پیگیری خواهند کرد.

شرط حضور دانشجویان در خوابگاه ها در سال ۱۴۰۱

استفاده دانشجویان از خوابگاه‌ های دانشجویی، بر اساس اعلام وزارت علوم مبتنی بر تزریق سه دوز واکسن و دریافت کد ملی است و دانشجویانی که به هر دلیلی موفق به تزریق واکسن نشده باشند، ثبت نام نخواهند گردید.

در این میان دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد که در ترم بهمن ۱۴۰۰ موفق به پذیرش دانشگاه مدنظر خود شده باشند نیز با تزریق واکسن می توانند برای دریافت خوابگاه درخواست خود را ارائه نمایند.

ادامه تحصیل افراد مبتلا به ویروس کرونا در سال ۱۴۰۱

شرایط ادامه تحصیل دانش آموختگانی که تست کرونای آنها مثبت شده و یا دارای علائم ابتلا به این ویروس باشند، با در دست داشتن تاییدیه پزشک همانند سابق پیگیری شده و این افراد به صورت غیرحضوری (مجازی) در کلاس ها حضور خواهند داشت.

احتمال افزایش یک ماهه سال تحصیلی جدید

همانطورکه میدانید، امتحانات پایان سال برای دانش‌آموزان در خرداد ماه انجام گرفته و افرادی که در پایان موفق به کسب نمره قبولی شده باشند، وارد دوره تعطیلات تابستانی می شوند.

یکی از پیشنهادات ارائه شده به منظور افزایش سطح یادگیری دانش آموزان در سال جاری و جبران افت تحصیلی احتمالی آنها، افزایش یک ماهه سال تحصیلی جدید است که البته این موضوع فعلا در دست بررسی است.

در صورت تصویب این طرح، کلاس های آموزشی سال تحصیلی ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱، یک ماه دیرتر (اواخر تیرماه) به پایان خواهد رسید.

سخن آخر

شرایط بازگشایی مدارس و دانشگاه ها پس از ماه ها گمانه زنی، بالاخره اعلام شد و طبق آخرین اخبار، روز ۱۴ فروردین، تاریخ بازگشایی حضوری مراکز آموزشی کشور خواهد بود.

بر این اساس وزارت علوم با انتشار دستورالعملی، شرایط حضور افراد در کلاس های درسی و امتحانات سال جاری را مشخص کرده، که از مهمترین بندهای این برنامه می توان به تزریق سه دوز واکسن و ارائه گواهی سلامت توسط دانش آموزان و داوطلبان دانشگاه ها اشاره کرد.

همچنین اخباری در خصوص اضافه شدن یک ماه به سال تحصیلی دانش آموزان منتشر شده که در این مورد تاکنون جمع بندی صورت نگرفته است. در این مقاله اطلاعات در خصوص زمان و شرایط بازگشایی مدارس و دانشگاه ها به صورت حضوری در سال ۱۴۰۱ مورد بررسی قرار گرفت.

منبع: اقتصاد برتر

خرید اینترنتی دفتر مشق